DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Spad XIII

Spad XIII

SPAD XIII byl slavný francouzský stíhací dvouplošník používaný během první světové války. Patřil nejen mezi nejlepší stíhací letouny celého konfliktu, ale i mezi nejrozšířenější, během války bylo postaveno 8472 strojů a objednávka na dalších 10 000 kusů byla zrušena po uzavření příměří.

                    

 

Technické údaje

  • Osádka: 1 pilot
  • Délka: 6,22 m
  • Rozpětí horního křídla: 8,08 m
  • Rozpětí dolního křídla: 7,72 m
  • Hloubka horního křídla: 1,50 m
  • Hloubka dolního křídla: 1,40 m
  • Výška: 2,40 m
  • Plocha křídel: 24,50 m²
  • Plošné zatížení: - kg/m²
  • Prázdná hmotnost: 575 kg
  • Vzletová hmotnost : 850 kg
  • Pohonná jednotka: 1x osmiválcový motor
  • Výkon pohonné jednotky: 220 k (162 kW)
 

Výkony

  • Maximální rychlost: 217 km/h ve výšce 2000 m
  • Vytrvalost: 2 hod
  • Dostup: 6850 m
  • Stoupavost: do 2000 m za 4 min a 40 sec
  • Poměr výkon/hmotnost: - kW/kg
 

I když Spad XIII předváděl vynikající výkon, s převodovkou a motory se ukázalo jako nespolehlivé, trpí nedostatečným mazáním a vibracemi. Tím se výrazně zhoršuje jeho provozuschopnost, v listopadu 1917 bylo uvedeno, že Spad XIII není "schopen dát spolehlivý výkon". I v dubnu 1918 oficiální zpráva uvádí, že dvě třetiny z 200 Spadů HP byly mimo provoz, kvůli problémům s motorem.

 

V posledních několika měsících války byl nedostatek ,,Vickers‘‘ zbraní. Vickers 0.303 kulomety se začaly nahrazovat zbraněmi letadel Marlin. Na konci války byla polovina letadel předělána.

 

Byli ochotni zaplatit za lepší výkon motoru Spad XIII nicméně, jak čas plynul, zlepšila se kvalita konstrukce a změny na konstrukci motoru, to vedlo ke zvýšení provozuschopnosti.

 

 Zdroj textu : www.wikipedia.org

 

 

 

 

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

TOPlist