DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Sopwith Camel

Sopwith Camel

Sopwith Camel byl britský stíhací letoun vyráběný firmou Sopwith Aviation Company a používaný v první světové válce i krátce po ní. Nejznámějšími verzemi tohoto letounu jsou Sopwith F.1 Camel a Sopwith 2F.1 Camel.

 

Sopwith F.1 Camel vznikal jako náhrada za již nedostačující stíhačky Sopwith Pup (Štěně). V začátcích jeho vývoje byl znám jako Big Pup (Velké štěně), první vzlet prototypu se uskutečnil v prosinci 1916. Byl vyzbrojen dvěma synchronizovanými kulomety Vickers ráže 7,7 mm, lafetovanými na hřbetě trupu před pilotním prostorem. Kvůli charakteristickému „hrbu“, kryjícímu závěry kulometů, se novému stroji začalo říkat Camel (Velbloud).

 

Technické údaje

  • Posádka: 1 (pilot)
  • Rozpětí: 8,53 m
  • Délka: 5,6 m
  • Výška: 2,59 m
  • Nosná plocha: 21,5 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 422 kg
  • Vzletová hmotnost : 660 kg
  • Pohonná jednotka: 1x rotační motor Clerget 9B
  • Výkon motoru: 130 hp (97 kW)
 

Výkony

  • Maximální rychlost: 183 km/h
  • Dostup: 5800 m
  • Čas výstupu do výšky 2000 m: 6 min
  • Vytrvalost: 2 hod 30 minVýzbroj

Výzbroj

  • 2x synchronizovaný kulomet Vickers ráže 7,7 mm
 

Na rozdíl od předešlých letounů Sopwith Pup a Triplane, Camel nebyl považován za letoun, který by se dal snadno pilotovat. Gyroskopický a reakční moment rotačního motoru způsobovaly, že v rukou méně zkušených pilotů byl letoun při vzletu a přistání dosti nebezpečný, takže se stal do jisté míry obávaným mezi nezkušenými piloty (proto také nakonec vznikla i dvoumístná cvičná verze stroje). Camel byl velmi citlivý na řízení a vyžadoval značnou pozornost a soustředění během celého letu.

 

Zdroj textu : www.wikipedia.org

TOPlist